About

Op deze pagina vindt u alles over de praktijk, onze diensten en onze werkwijze.

Over de praktijk

en Jolanda Kooter

238-teddy-00133-l.jpg

Logopediepraktijk Kooter is in 2005 opgericht door Jolanda Kooter. Naast een logopedische opleiding heeft zij ook een PABO opleiding afgerond. Zij heeft enige jaren les gegeven op diverse basisscholen en enige jaren in het voortgezet onderwijs als docent Nederlands en Duits. Gedurende haar werkzaamheden als logopedist in combinatie met docent is interesse ontstaan om meer te weten over dyslexie.

Daarop heeft zij in 2008 haar master SEN behaald aan de Masteropleiding Special Educational Needs bij de Fontys in Tilburg. De combinatie logopedist, leerkracht en dyslexiespecialist is uniek waardoor school en behandeling goed op elkaar aansluiten.

Naast samenwerking met andere disciplines zoals ergotherapie en fysiotherapie heeft de logopediepraktijk ook een samenwerkingsverband met Barend Spijkers. 

Dit betekent dat logopediepraktijk Kooter in de vergoedingsregeling werkt van de Ernstige Enkelvoudige Dyslexie. In de praktijk worden ook leerlingen (voortgezet onderwijs) met een LWOO-indicatie begeleid.

Met ingang van 2014 is Jolanda geregistreerd als zelfstandig docent bij CRKBO. Zij verzorgt workshops/ cursussen voor collega-logopedisten in opdracht van de vakvereniging logopedie en foniatrie.

Sinds 2016 is Jolanda ParkinsonNet-therapeut en aangesloten bij ParkinsonNet.

Sinds 2020 verzorgt Jolanda Workshops van Taal in Blokjes zowel op de opleidingslocatie in Leerdam als incompany cursus op basisscholen. Deze workshops worden ook gegeven in België.

Wat is wat?

Logopedie is zorg die nodig is als er problemen zijn met stem, spraak, taal, gehoor en slikken. Logopedisten behandelen stoornissen op het gebied van de persoonlijke communicatie. Logopedie is meer dan spraakles. Logopedisten behandelen mensen die problemen hebben met uitspraak, taal, primaire mondfuncties (eten, drinken en slikken), ademhaling, stem, gehoor en lees- en schrijfproblemen (dyslexie). Zij houden zich daarnaast bezig met voorlichting, preventie en onderzoek.

Logopedisten doen meer dan u wellicht denkt!

Hieronder volgt een overzicht van de meest voorkomende stoornissen die door de logopedist behandeld worden. Onderverdeeld in de deelgebieden:

Stem/adem

  • Astma, COPD
  • Hyperventilatie
  • Stemklachten zoals heesheid, problemen met luidheid of zingen

Spraak

  • Aangezichtsverlamming
  • Afwijkende mondgewoonten zoals duimen- vinger- of speenzuigen, open mondgedrag
  • Articulatieproblemen
  • Broddelen
  • Nasaliteitsstoornissen, zoals bij een gehemeltespleet (schisis)
  • Neurologische spraakstoornis, zoals bij de ziekte van Parkinson
  • Stotteren
  • Vertraagde spraakontwikkeling

Taal

  • Afasie na een hersenbloeding (CVA) of hersentrauma
  • Communicatiestoornissen door een verstandelijke beperking of bij dementie
  • Dyslexie (lees- en schrijfproblemen)
  • Taalontwikkelingsprobleem

Gehoor

  • Aangeboren slechthorendheid of doofheid
  • Auditieve verwerkingsproblemen
  • Revalidatie na plaatsing Cochleair Implantaat (CI)
  • Verworven slechthorendheid of plotsdoofheid

Slikken

  • Eet- en drinkstoornissen bij jonge kinderen
  • Slikstoornissen bij volwassenen

Meer informatie per stoornis staat op: www.logopedie.nl.

Informatie voor kinderen

In groep 3 begin je met leren lezen en schrijven. Eerst leer je alle letters herkennen en benoemen. En daarna leer je woordjes lezen. Als je leert lezen, dan herken je de woorden niet direct. Je spelt de woorden letter voor letter. Langzaam aan herken je steeds meer woorden direct en gaat het lezen steeds sneller.

Als je dyslexie hebt, gaat het lezen niet zo vanzelf. Het lijkt wel of je moeilijke letters en woorden steeds voor de eerste keer ziet. Ook kan het moeilijk zijn om een woord zonder fouten op te schrijven. Als je dyslexie hebt , kun je dus moeite hebben met lezen, schrijven of met allebei.

Informatie voor volwassenen

Definitie van dyslexie volgens Stichting Dyslexie Nederland (SDN):

“Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.”

Dyslectici hebben moeite met lezen en/of schrijven. Maar het is meer dan alleen problemen met taal. De dyslexie heeft ook invloed op de mondelinge communicatie en het organiseren van werk.

Voordat kinderen met het leesonderwijs beginnen kunnen ze al verwezen worden naar een (gespecialiseerde) logopedist. Zij hebben dan een logopedische stoornis die op de aanwezigheid van lees- en/of schrijfproblemen of dyslexie kan wijzen. Ook kunnen kinderen risicofactoren vertonen:

  • Moeite met het onderscheiden, herkennen, hakken en plakken van spraakklanken.
  • Articulatieproblemen
  • Moeite met begrijpend luisteren, het vertellen van verhalen zowel mondeling als schriftelijk
  • Woordvindingsproblemen

Hun behandeling vraagt om een andere aanpak dan bij kinderen die geen risicofactoren voor dyslexie hebben. Een vroege adequate begeleiding (werken met klanken en letters) kan dyslexie weliswaar niet voorkomen maar verkleint wel de uitingsvorm ervan. De behandeling van een (gespecialiseerde) logopedist levert zo een grote bijdrage aan het voorkomen van leesproblemen en het verminderen van de gevolgen.

Dyslexie is niet altijd goed te onderscheiden van andere taalproblemen. Dyslexie is dus niet altijd gemakkelijk te herkennen. Kinderen die niet goed kunnen lezen en spellen, kunnen hiervan ook last hebben bij andere vakken zoals rekenen en geschiedenis. Daardoor komt het nogal eens voor dat kinderen een hekel lijken te krijgen om naar school te gaan of op school ongeïnteresseerd of juist druk gedrag laten zien. Dit gedrag laten ze dan zien omdat het veel energie kost om de tekst te begrijpen of omdat de tekst gewoon te moeilijk is.

Er is een relatie tussen spraak-/ taalmoeilijkheden en dyslexie. Er zijn vier typen taalleerproblemen die ten grondslag liggen aan moeite met lezen, spellen en rekenen.

  • Auditieve verwerkingsproblemen
  • Spraakproblemen
  • Grammaticale problemen
  • Problemen met de betekenisverlening

Voor meer informatie: www.nvlf.nl

Het betekent hulp verlenen aan leerlingen met leerproblemen of gedragsstoornissen. Remedial teaching wordt gegeven door een remedial teacher. Meestal zijn dit leerkrachten die daarnaast nog een opleiding tot remedial teacher gedaan hebben.

Remedial teaching wordt gegeven binnen de school door een op school aanwezige remedial teacher. Ook kan remedial teaching gevolgd worden buiten school voor extra hulp op het gebied van spelling, rekenen, lezen etc.

Dit gebeurt dan vaak in een eigen praktijk van een remedial teacher.

Werkwijze binnen de logopediepraktijk Kooter

Binnen de logopediepraktijk Kooter is een remedial teacher aanwezig. Er wordt eerst een intakegesprek gepland om te weten te komen met welke vakken/vaardigheden de leerling problemen heeft. Daarna wordt de leerling onderzocht door middel van toetsen en observatie na het stellen van de diagnose wordt een handelingsplan gemaakt. Dit handelingsplan wordt besproken met de leerling en de ouders. Dan vindt de remedial teaching plaats

Vergoeding

De extra hulp wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. Voor tarieven, neem contact op.

Woorden vinden hun weg bij ons.

Werkwijze

Het maken van een afspraak gebeurt bij voorkeur telefonisch. Indien we niet in mogelijkheid zijn om te telefoon aan te nemen, zult u het antwoordapparaat treffen. U kunt dan uw gegevens (naam en telefoonnummer) inspreken dan wordt u dezelfde dag nog teruggebeld. Binnen een week plannen wij een afspraak met u in.

Tijdens het eerste bezoek dient u de volgende documenten bij u te hebben:

  • Een legitimatiebewijs van u of uw kind als de hulpvraag voor uw kind is
  • Het pasje van de zorgverzekeraar
  • De verwijzing van de huisarts of specialist

Komt u via verwijzing, dan zal naast het informeren naar algemene gegevens en de hulpvraag, niet alleen de stoornis besproken worden maar ook de invloed die het heeft op je dagelijks leven.

Komt u via directe toegankelijkheid, dan zal door middel van een screening bepaald worden of u bij de logopedist op de juiste plek bent. Bij twijfel zal uw logopedist u adviseren contact met uw huisarts op te nemen. Logopedie is onder bepaalde voorwaarden direct toegankelijk. Dit betekent dat u ook zonder verwijzing van huisarts of specialist van onze diensten gebruik kunt maken

Aan de hand van de hulpvraag zal er de volgende keer een onderzoek gedaan worden. Een voorbeeld van een onderzoek is een taaltest, articulatietest of een onderzoek naar de afwijkende mondgewoonten. Afhankelijk van het onderzoek kan dat meerdere afspraken in beslag nemen. Na afsluiting van het onderzoek wordt de uitkomst met u besproken. Daarna wordt er een behandelplan gemaakt.

Het behandelplan en de bijbehorende behandeldoelen worden met u besproken. Er worden afspraken gemaakt over het oefenen en het moment van evaluatie. Als u tijdens het oefenen op problemen stuit, of als u vragen heeft over de behandeling, dan kunt u altijd telefonisch contact opnemen. U hoeft niet te wachten tot de eerstvolgende behandeling.

Om de behandelingen zo goed mogelijk te laten verlopen willen wij u graag vooraf de volgende informatie geven. In principe vindt de behandeling zo veel mogelijk op een vast tijdstip plaats. Bij verhindering wordt u verzocht dit te melden bij de logopedist. De kosten van behandeling(en) die korter dan 24 uur van tevoren worden afgezegd zijn voor uw rekening. Deze kosten kunnen dus niet worden gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar.
U wordt verzocht de afsprakenkaart bij elke volgende behandeling mee te nemen.Als u tijdens het oefenen op problemen stuit, of als u vragen heeft over de behandeling, dan kunt u telefonisch contact opnemen. U hoeft niet te wachten tot de eerstvolgende behandeling.

De praktijk is 24 uur per dag telefonisch of per mail bereikbaar.
Als u van zorgverzekeraar verandert, dient u dit door te geven aan de logopedist.
Het tarief per zitting is conform de richtlijnen van uw zorgverzekeraar.
Een behandeling duurt meestal een half uur. De laatste minuten worden gebruikt voor rapportage en het verslag.
Aan-huis-behandelingen vinden alleen op medische indicatie plaats.
Logopedische behandeling valt voor volwassenen onder het eigen risico. Kijk hiervoor op uw polis.
De verzekeraar vergoedt alleen de behandeling met verslaggeving aan de verwijzer.
Schoolbezoeken of verslagen op verzoek worden bij u in rekening gebracht.
Declaraties van de behandelingen worden direct bij de zorgverzekeraars in rekening gebracht.

Maakt u gebruik van een restitutiepolis of mocht blijken dat u onvoldoende of niet verzekerd bent, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het voldoen van de declaraties.

De betalingsvoorwaarden en behandelovereenkomst zijn verkrijgbaar bij de praktijk.

De praktijk werkt volgens de richtlijn Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling.

De praktijk beheert gegevens over patiënten. Daarbij houdt de praktijk zich aan de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Heb je een vraag?

Samenwerkingsverband

Samenwerking

Logopediepraktijk Kooter heeft een samenwerkingsverband met Barend Spijkers voor de behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie.

Daarnaast wordt samen gewerkt met andere disciplines in gezondheidscentrum Baarle en gezondheidscentrum Chaam.

Logopediepraktijk Kooter heeft goede contacten met basisscholen in de omgeving, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Jolanda Kooter staat ingeschreven als docent bij de CRKBO.

Beroepscode logopedie

Logopedisten zijn gebonden aan normen en waarden, vastgelegd in gedragsregels. Daarin staat bijvoorbeeld dat de logopedist de belangen van de cliënt op de eerste plaats stelt, dat hij geheimhoudingsplicht heeft en de cliënt zonder aanziens des persoons behandelt.

Privacy en kwaliteit

FAQ

Voor de gehele privacy policy van Logopedie Kooter kunt u op de knop hieronder klikken.

Logopediepraktijk Kooter hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In deze Privacy Policy willen we heldere en transparante informatie geven over hoe wij omgaan met persoonsgegevens.

Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. Logopediepraktijk Kooter houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit brengt met zich mee dat wij in ieder geval:

  • Uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in dit Privacy policy;
  • Verwerking van uw persoonsgegevens beperkt is tot enkel die gegevens welke minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
  • Vragen om uw uitdrukkelijke toestemming als wij deze nodig hebben voor de verwerking van uw persoonsgegevens;
  • Passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens gewaarborgd is;
  • Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
  • Op de hoogte zijn van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, u hierop willen wijzen en deze respecteren.

Als logopediepraktijk zijn wij verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Indien u na het doornemen van ons Privacy Policy, of in algemenere zin, vragen heeft hierover of contact met ons wenst op te nemen kan dit via de contactgegevens.

Kwaliteitsregister

Logopediepraktijk Kooter is:

  • kwaliteitsgeregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici. Dat wil zeggen dat de therapeut heeft voldaan aan de opleidingseisen en aan de door de beroepsvereniging gestelde kwaliteitseisen. KP nr 49907120691
  • lid van de NVLF
  • ingeschreven in het register van het Kwaliteitsinstituut Dyslexie en in het dyslexieregister van de NVLF.
  • lid van de LBRT.

Als u vindt dat uw logopedist in strijd met deze beroepscode heeft gehandeld, dan kunt u een klacht indienen bij het College. In de informatiemap in de wachtkamer kunt u de beroepscode vinden. Deze regels zijn ook te downloaden via de volgende link ‘Beroepscode voor Logopedisten’.

Uw logopedist houdt, om uw behandeling zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren een registratie bij van uw medische en administratieve gegevens. Op deze registratie is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. Deze wet bevat regels met betrekking tot het doel van de registratie, de aard van de gegevens die worden geregistreerd, het beheer van de gegevens, de personen die toegang hebben tot die gegevens en het inzagerecht van de patiënt. Al deze zaken zijn in een reglement vastgelegd.

In de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst, worden bepaalde aspecten van de zorg binnen de individuele relatie tussen de patiënt en de zorgverlener geregeld. De wet gaat uit van een vertrouwensrelatie waarin patiënt en logopedist op basis van gelijkwaardigheid zoveel mogelijk samen overleggen en beslissen. Zo worden er eisen gesteld ten aanzien van informatie, toestemming en inzage dossier. Om aan deze eisen te voldoen is in de logopediepraktijk een behandelovereenkomst opgesteld.

Omdat alle logopedisten sinds 1 januari 1995 wettelijk verplicht zijn een regeling te hebben getroffen voor de behandeling van klachten, heeft de NVLF samen met de NPCF de Landelijke Klachtencommissie Logopedie Eerstelijn ingesteld. Hierbij kunnen zowel leden als niet-leden van de NVLF zich aansluiten. In het kader van deze regeling kunt u een klacht indienen over iedere logopedist, lid of geen lid van de NVLF.

Meer informatie over de klachtenregeling is te vinden in een brochure aanwezig in de praktijk.

U kunt de brochure ook downloaden via deze link.

Patiënten van logopedisten bevinden zich over het algemeen niet in risicovolle situaties. Dat betekent echter niet dat het onderwerp geen aandacht verdient van logopedisten. Zorg kan altijd beter en ook veiliger.

Bewustwording, maar vooral ook integratie van veiligheid, in het professionele handelen en de organisatie van het werk, is daarbij van belang.

Patiënten moeten er vanuit kunnen gaan dat zorginstellingen en zorgverleners er alles aan doen om hun behandeling zo veilig mogelijk te laten verlopen. Maar patiënten spelen ook een rol en kunnen en willen steeds vaker een bijdrage leveren aan een veilige zorg. Met hulp van een patiëntveiligheidskaart worden zowel patiënten als zorgverleners bewuster van de rol die patiënten kunnen spelen.

Heb je een vraag?

Afspraak maken?

Meer te weten komen over onze praktijk of direct een afspraak maken? Vul dan het contactformulier op de contactpagina in.